body and mindVíte, proč jsou některé systémy cvičení  vztahovány ke slovnímu spojení „Body&Mind“? Téměř každému je jasné, že se jedná o vzájemné propojení těla a mysli. Položili jste si však někdy otázku, jakým způsobem se takové propojení děje a v čem konkrétně je současné zapojení obou složek jedinečné?

Je třeba si uvědomit, že u Body&Mind cvičení se většinou jedná o důmyslně propracovaný ucelený systém, kde každý pohyb a způsob jeho provedení má svůj konkrétní smysl. A každý z těchto pohybů je primárně řízen naší centrální nervovou soustavou. Abychom mohli jakýkoliv cvik a každý jeho pohyb správně provést, musíme přesně vědět, jak má vypadat. Už samotné slovo vypadat naznačuje, že se jedná o něco, co můžeme vidět – o obrazovou představu v naší mysli, která nutně vykonávanému pohybu předchází. Zjednodušeně lze říci, že každý jednotlivý pohyb cviku, který zamýšlíme naším tělem vykonat, ovládáme na mentální úrovni. Naše mysl zde tedy ovládá tělo. Aby výsledek byl perfektní, je potřeba vzájemného souladu mezi oběma složkami. Odpoutat mysl od všech činností a myšlenek a přivést ji k plné pozornosti věnované tělu, jeho pohybu a dechu. Pokud takto svou mysl udržíme čistou a soustředěnou, naše tělo bude podávat špičkové výkony. Obě složky zároveň propojujeme pomocí správného dýchání, které má od historických počátků ve většině systémů založených na propojení těla a mysli zcela zásadní význam.

Zaměříme-li se na tělesná specifika různých Body&Mind cvičení, najdeme zde oproti jiným cvičebním přístupům jisté rozdíly. Tyto styly cvičení často pracují s jinými skupinami svalů, a zejména – pracují s nimi odlišným způsobem. Na trenérském kurzu jsem například zažila účastnici, která se v té době aktuálně 15 let intenzivně věnovala aerobicu jako lektorka. Kdo by čekal, že jí bude činit potíže naučit se a zvládnout základní cvik Pilatesu – „stovku“? Její mysl i tělo byly prostě léta zvyklé pracovat s pohybem a dechem jiným způsobem. Paradoxně ti, kteří se v době výuky žádnému sportu nevěnovali, na tom byli lépe, protože jejich mysl jim „nemluvila“ do toho, jak mají co dělat. Od začátku se mohli přímo učit, a nemuseli se nejprve odnaučovat zažité vzorce.

Takových příkladů bych mohla uvést více, často se týkají těch, kteří se aktivně věnují silovým nebo jednostranně zátěžovým sportům. Tito lidé pak objeví úplně nové dimenze práce se sebou a svalové skupiny, o kterých doposud nevěděli, že je mají. Zapojením Body&Mind cvičení do svého programu dodají i svým primárním sportům zcela jiný rozměr a efektivitu.

Z pohledu zdravotních přínosů se většina Body&Mind cvičení rovněž liší od běžných sportů. Naše svaly mají přirozené tendence buď ke zkracování, nebo k ochabování, což mohou někteří bohužel ještě znásobit jak nedostatkem pohybu, tak i jeho nevhodnou přemírou, špatnými návyky při dlouhodobém sezení a podobně. Většina Body&Mind cvičení se zaměřuje mimo jiné právě na protahování zkrácených svalů a posilování svalů ochablých. Určitě jsou tedy vhodná i jako doplněk k jiným sportům, anebo – pokud nejste sportovní typ – udrží vás ty z Body&Mind kategorie ve formě a navíc vás obohatí i na úrovni psychické a duševní.

K dalším přínosům patří skutečnost, že jsou tato cvičení vhodná po rehabilitacích. Třeba Pilates je v dnešní době hojně doporučován samotnými rehabilitačními pracovníky jako vhodné pokračování rehabilitace po úrazech, operacích a při bolestech zad. To je jeho velkým bonusem i v tom smyslu, že jej lze přizpůsobit téměř komukoli (určitě zde ale vždy platí předchozí konzultace s lékařem). Skvělé na většině Body&Mind cvičeních je, že jejich začleněním do života rapidně snižujete pravděpodobnost, že rehabilitaci vůbec kdy budete potřebovat.

Když se ještě vrátím k Pilates, do kurzů se hlásí hodně žen, které mají problémy s otěhotněním nebo např. s inkontinencí po porodu. Tyto problémy jsou častější, než byste čekali, a v dnešní době již Pilates doporučuje i spousta gynekologů právě kvůli jeho preciznímu zaměření na práci s pánevním dnem.

Zkrátka na každém cvičení z kategorie Body&Mind najdete spoustu aspektů, které jej činí výjimečným a kvůli nimž se mu vyplatí věnovat, stejně tak jako spoustu přínosů, které mají společné.
Já osobně mám ráda smysluplnost a komplexitu Body&Mind stylů, jejich schopnost udržet nás v kondici a vyčistit nám hlavu. To z nich v dnešní uspěchané době a při velkém pracovním vytížení dělá luxus, který si může dopřát opravdu každý. Ten pocit, kdy se plně ponoříte do každého pohybu, který vám dává smysl, jste u sebe sama a v té chvíli neexistuje nic jiného, je k nezaplacení. Obzvlášť, když s ním také odcházíte domů.

Nedávno jsem viděla film Dana Millmana „Cesta pokojného bojovníka“. Doporučuji jej ke shlédnutí všem, kdo ještě neměli tu šanci, protože krom jiného skvěle zachycuje, jak propojení těla a mysli funguje. Jak můžeme být pomocí jejich vzájemného souladu spokojení a šťastní na cestě k plnění svých snů.

Autor: Daniela Kalvodová
Zdroj: Časopis Body Mind Work, Centrum Systemiky a NLP s.r.o.

Odebírejte novinky do e-mailu

Odebírejte novinky do e-mailu

Přidejte se do našeho seznamu a nenechte si ujít žádný článek.

You have Successfully Subscribed!